Oroar du dig för rätt saker i coronatider?

I utmanande situationer, så som i en pandemin, ställs ofta saker på sin spets. Tidigare orosmoment kan få ökad styrka och nya orosmoln tillkommer. Dessutom påverkas vi av andra människors rädsla. Om vi lever med en väldigt orolig partner eller har oroliga kollegor på jobbet kan vi behöva rusta oss inför att kunna hjälpa andra och inte dras med i en negativ spiral av tilltagande katastroftänkande. Oro och rädsla smittar, precis som stress! Vi ska ha respekt för pandemin och gör vad vi kan för att skydda oss, men utan att förlora perspektivet. Många saker är fortfarande långt mer riskfyllt än att drabbas av coronaviruset. Luftföroreningar, välfärdssjukdomar, trafiken.... Det finns mängder av orsaker till att vi blir sjuka och dör. Vet du vad du bör du oroa dig mest för egentligen?

För andra är det kanske inte oron som blir utmaningen i Coronatider, utan rädslan för ensamhet och att inte ha massa planer för helgen eller semestern. För den som är van vid att rusa blint genom livet kan social distansiering bli ett gyllene tillfälle att titta närmare på sig själv. Vem är jag, utan alla aktiviteter och människor runt mig? Hur mycket av det liv jag lever sker på ren rutin för att det förväntas av mig? Att plötsligt ha massa fri tid kan vara ångestskapande genom alla nya funderingar. När bruset runt omkring oss stillnar så bubblar det upp tankar och känslor till ytan som vi gjort vårt bästa för att inte behöva kännas vid. Rädslan för Corona kan då bli förstärkt av andra rädslor, som vi lyckats trycka tillbaka under ordinära förhållanden. Denna mekanism kallas för "projecering" inom psykologin. Det betyder att Corona får klä skott för andra orosmoln, till exempel oro för den ovissa framtiden som alltid ligger och skavar under ytan, och som nu istället riktas mot något konkret - viruset.

Det goda nyheten är att krisreaktioner kan frammana både det bästa och det sämsta i människan. I kriser har vi störst möjlighet att skapa förändring i vårt liv. Vi kan titta på oss själva i ett nytt ljus och värdera vad som verkligen är viktigt. Vi kontrollerar inte allt, vi äger inte livet. Det vi däremot kan kontrollera är våra reaktioner. Med ett inre lugn så kan vi agera rationellt och rikta handlingskraften till de områden där de gör störst nytta. I väntan på Coronavaccinet - vill du vaccinera dig själv med ett inre lugn? Sortera i dina orosmoln och värdera vad som är reell risk och vilka risker du i själva verket överdriver? Titta på checklistan. Skriv ut och sätt upp som en daglig påminnelse.  Vill du prata om det som står där och vad det betyder? Hör av dig!

© Angela Aylward. Citera gärna, men uppge källan.
Nödvändig disclaimer:

Spirituell terminologi är metaforisk och symbolisk till sin natur. För eventuella missuppfattningar eller felaktigheter ansvaras ej. Gör aldrig någonting mot din vilja. Är du sjuk konsultera en läkare.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln