Coronatider låter oss titta på våra rädslor

 I utmanande situationer, så som med coronavirusets framfart, ställs ofta saker på sin spets. Tidigare orosmoment kan få ökad styrka och nya orosmoln tillkommer. Dessutom påverkas vi av andra människors rädsla. Om vi lever med en väldigt orolig partner eller har oroliga kollegor på jobbet kan vi behöva rusta oss inför att kunna hjälpa andra och inte dras med i en negativ spiral av tilltagande katastroftänkande. Vi ska ha respekt för pandemin och gör vad vi kan för att skydda oss, utan att tappa perspektive på andra risker och konsekvenser som våra handlingar får.

Krisreaktioner kan frammana både det bästa och det sämsta i människan, men den goda nyheten är att det också är i kriser som vi har som störst möjlighet att skapa förändring i vårt liv. Vi kan titta på oss själva i ett nytt ljus och värdera vad som verkligen är viktigt. Vi kontrollerar inte allt, vi äger inte livet. Det vi däremot kan kontrollera är våra reaktioner. Förmår vi befinna oss i stormens öga med ett inre lugn så kan vi också agera rationellt och rikta vår handlingskraft till de områden där de gör störst nytta. 

För andra är det kanske inte oron som blir utmaningen i Coronatider, utan rädslan för ensamhet och att inte ha massa planer för helgen eller semestern. För den som är van vid att rusa blint genom livet kan social distansiering bli ett gyllene tillfälle att titta närmare på sig själv. Vem är jag, utan alla aktiviteter och människor runt mig? Hur mycket av det liv jag lever sker på ren rutin för att det förväntas av mig?

Om du är redo att förändra något i ditt liv så är det NU tillfälle ges!

Att plötsligt ha massa fri tid kan även vara ångestskapande. När bruset runt omkring oss stillnar så kan det bubbla upp tankar och känslor till ytan som vi gjort vårt bästa för att inte behöva kännas vid. Rädslan för Corona kan då bli förstärkt av andra rädslor, som vi lyckats trycka tillbaka under ordinära förhållanden. Denna mekanism kallas för "projecering" inom psykologin, det vill säga att Corona får klä skott för andra orosmoln, så som oro för framtiden och sjukdomar som egentligen alltid ligger och skavar "under ytan".

I väntan på Coronavaccinet - vill du vaccinera dig själv med ett inre lugn? Checklistan på bilden kan du börja använda redan nu! Skriv ut och sätt upp som en daglig påminnelse.  Du kan också läsa distanskursen som utvecklar de 8 checkpointsen i 3 kursbrev med olika övningar. Läs i din egen takt. Personlig feedback på en inlämningsuppgift ingår.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln